קנט פיצתה את מגדלי צמחי הנוי בכ-23 מיליון ₪ בעשור האחרון

21.07.2024
קטגוריה : חדשות

על פי נתוני משרד החקלאות וביטחון המזון, בארץ פועלים כיום כ-400 מגדלי צמחי נוי. מרביתם מגדלים את צמחי הנוי לייצוא. התלות של מגדלי צמחי הנוי בשווקי חו"ל חושף אותם לאתגרים ולסיכונים כלכליים רבים. החל מעלויות ייצור גבוהות יחסית למדינות אחרות, דרך מחסור בעובדים מיומנים וכלה בתנודות בשערי מטבע היכולות להשפיע משמעותית על רווחיות היצואנים ואירועים בינ"ל כמו המלחמה באוקראינה שהביאה לירידה בהיקפי הביקוש. לכך מצטרפות בשנים האחרונות ההשלכות של ההתחממות הגלובאלית המביאות לפגיעה משמעותית בגידולים. על פי נתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, בעשור האחרון החברה פיצתה את מגדלי צמחי הנוי המבוטחים בסכום כולל של כ-23 מיליון ₪ בגין נזקים שיארעו כתוצאה מקרה, סערה, ברד ואירועי אקלים שונים. הצפי, כפי שעולה מדו"ח החמור שפרסם השירות המטאורולוגי,  הוא שבשנים הבאות נראה התגברות של תופעות קיצון, עליה בטמפרטורות, בצורות, הצפות וגלי חום  ממושכים כתוצאה  ממשבר האקלים. ההשלכות המיידיות, כפי שראינו רק בחודש יוני האחרון, החם ביותר  שנמדד בארץ, הוא פגיעה בגידולים השונים.

בימים אלה החלה קנט בחידוש ביטוח צמחי הנוי לעונת 2024-2025. הביטוח אמנם אינו יכול למנוע את הפגיעה בגידולים, אבל הוא מאפשר למגדלים הגנה טובה יותר מפני פגיעה כלכלית כתוצאה מכך.  במסגרת ביטוח נזקי הטבע, הביטוח מכסה רק נזקים שיגרמו כתוצאה מאחד או יותר מהסיכונים המכוסים המפורטים בחוזה הביטוח, כאשר המגדל יכול לבחור שלוש רמות ביטוח הנבדלות זו מזו בדמי הביטוח ובסכומי הפיצוי המרביים, בהתאם לצרכיו.. למצטרפים לביטוח נזקי הטבע עד לסוף אוגוסט תינתן הנחה של 5% בדמי הביטוח.

במקביל, קנט מאפשרת לחדש גם את ביטוח אסונות הטבע. הביטוח מכסה נזקים שיגרמו כתוצאה מאירוע אקלימי, מחלה או תקיפת מזיקים שלא ניתן היה להתגבר עליהם ושיגרמו באופן ישיר לנזק כמותי לגידול המבוטח. עלות הביטוח נמוכה מאוד והוא משלים הגנה משמעותית על ההשקעות והיבולים. הביטוח אפשרי לכל הגידולים (למעט גיאופיטים ושתילים)  ובתנאי שהמגדל ירכוש גם ביטוח נזקי טבע לאותו גידול.

מומלץ להגן גם על בתי הצמיחה השתילים הרב שנתיים וחומרי הריבוי

ביטוח צמחי הנוי אינו כולל את השתילים הרב שנתיים או את חומר הריבוי. כדי לבטחם, על המגדל לסמן את מספר השתילים בכל חלקה בטופס המצורף לביטוח. כמו כן, הביטוח אינו כולל את בתי הצמיחה ובתי הרשת. בשנים האחרונות ניזוקו חקלאים רבים גם מנזקים שנגרמו לבתי הצמיחה כתוצאה מאירועי מזג אוויר קיצוניים ובכללם רוחות עזות, ברד והצפות. על מנת להגן על ההשקעות הגבוהות מומלץ לבטח, ישירות בקנט, גם את בתי הצמיחה. ביטוח המעניק כיסוי מפני סיכונים רבים ובכללם  ברד, סערה, שיטפון, שלג, אש ופגיעה תאונתית. יצויין כי במקרה של נזק לגידול עקב התמוטטות מבנה שאינו מבוטח, תגדל ההשתתפות העצמית של המגדל.

 

זיהוי נכשל